Řím | Průvodce & tipy

pondělí 20. ledna 2020

V září 2017 jsme s kamarádkou strávili 9 dní v Římě. Tímto článkem bych chtěla shrnout všechny poznatky, památky, co jsme navštívily a na závěr na co si dát v Říme pozor.

LETECKY DO ŘÍMA
Řím má 2 letiště. Letiště Fiumicino a Campiano. Přiletěly jsme s nízkonákladovou společností Ryanair na letiště Campiano. Před letištěm jsme si u autobusu koupily lístek za 4,9 euro a jely jsme do centra ke stanici Termini. Cesta autobusem trvala přibližně 40 minut.

UBYTOVÁNÍ
Ubytování jsme hledali necelé 2 měsíce předem, a v nabídce nezbývalo moc hotelů. Nakonec jsme zvolily penzion B&B Profumo Di Roma, Via Gallia 10.
Celé ubytování mi přišlo spíše jako airbnb. Nacházelo se asi 20 minut od Kolosea.
Majitel na nás už čekal, byl milý, i když teda moc neuměl anglicky. Ale vše nám ukázal. Měly jsme malý pokoj s postelí, skříní, televizí, psací stůl a rychlovarnou konvicí. Měly jsme sdílenou koupelnu s dalšími ubytovanými. Na chodbě byla lednička pro všechny pokoje.
Pokoje zde byly asi 4. Se sdílenou koupelnou jsme neměly ráno ani večer problém.
Za 9 dní jsme platily 400 euro.
Dvoulůžkový pokoj s manželskou postelí a vlastní externí koupelnou: fotografie č. 1Dvoulůžkový pokoj s manželskou postelí a vlastní externí koupelnou: fotografie č. 7
1. DEN (ÚTERÝ)
Po příletu a ubytování jsme si vyšly na malou procházku po méně známých památkách. Začaly jsme v Caracallovích lázních, které byly starověké římské veřejné lázně a byly postavené v 1. století a používaly se až do 6. století. Poté jsme pokračovaly přes rušnou ulici k Circu Maximu, které bylo antické sportoviště. V současnosti je to park.
Strmým kopcem se dostáváme na malé náměstí k Piazza Dei Cavalieri Di Malta, kde se nachází slavná klíčová dírka, díky které můžete vidět kupoli sv. Petra ve Vatikánu. Fronta k ní je dlouhá. Čekaly jsme asi 30 minut.
Vedle klíčové dírky je bazilika Santa Bazilika s krásným parkem Giardino degli Aranci a s výhledem na Vatikán.
K atrakcím patří slavná Ústa pravdy neboli La Bocca della Veritá, která jsou umístěna pod podloubím kostela Santa Maria in Cosmedin. Kolem těchto úst se říkají různé teorie. Například se jedná o detektor lži. A to, pokud dáte do úst svou ruku a lžete, měli byste o ní přijít.
Naproti kostela je menší park s Forum Boarium, což bývalo centrum obchodu na břehu řeky Tibery.
Odkud se ještě vydáváme na Ponte Palatino, kde je krásný pohled na Ostrov Tibera.

TIP: pokud budete mít ještě čas zajděte do čtvrti Trastevere.

představa                                                  realita

2. DEN (STŘEDA)
Po probuzení a snídani se vydáváme ke Koloseu. Kde je naše první zastávka.

TIP: Teď Vám popíši způsob, jak se dostat do 20 minut do Kolosea, a jak se to podařilo i nám. Před Koloseem jsou 3 ohraničené vstupy, pro ty, co si chtějí lístky koupit, ti, co už je mají a ti co mají rezervaci. Abyste se dostali dovnitř, musíte vystát frontu na lístky a pak frontu do Kolosea. Je to velmi zdlouhavé, a může vám to zabrat až hodinu i více. My jsme však šly kousek dál ke vstupu do Forum Romanum, kde taky prodávají lístky. (místo prodeje vstupenek)
Vystály jsme malou frontu, zaplatily jsme 12 euro a vstup je do Kolosea i do Fora Romana. Poté jsme se vrátily ke Koloseu, stouply si do prostřední fronty. Čekaly jsme asi minutu, a najednou nás poslaly jiným vchodem a dostáváme se až ke kontrole, ani jsme se nerozkoukaly a jsme uvnitř. Tadáá.

Teď něco málo o historii Kolosea. Stavba  začala mezi lety 70 a 72 n. l. Bylo schopno pojmout 50 000 sedících diváků, bylo užíváno ke gladiátorským zápasům a veřejným podívaným. Aréna pro zápasení měla rozměry 83 x 48 metrů. Zahrnovala dřevěnou podlahu pokrytou pískem, pod ní se ukrývali gladiátoři a zvířata, kteří čekali na svůj čas. Ráno zápasili gladiátoři mezi sebou, v poledne byla pauza a odpoledne, zápasili ti nejlepší nazí muži beze zbraní se zvířaty.
U Kolosea se nachází Konstantinův oblouk.

Poté jsme šly zpátky, tam kde jsme si kupovaly lístky, a vstoupily jsme ještě menší frontou do Fora Romana. V dobách Antického Říma, bylo Forum Romanum centrem všeho dění. Nacházelo se mezi pahorky Kapitol a Palatin, kterým prochází cesta Via Scra. Konaly se zde, soudy, slavnosti, volby, průvody, trhy. Pokud chcete vidět celé Forum, zabere vám to i několik hodin.
Palatin je pahorek, na kterém byl podle pověsti založen Řím. Kde pastýř Faustulus nalezl dvojčata Romula a Rema, a vychovala je pastýřova žena.

Odpoledne jsme se opět vypravily ke Koloseu, šly jsme dlouhou ulicí až k Palazzo Senatorio, kde se nachází slavná socha Kapitolské vlčice a socha Marka Aurelia.
Schodištěm jsme se dostaly až před Monumento a Vittorio Emanuele II, a pak několika uličkami až k Fontáně di Trevi, poté pokračuje až ke Španělským schodům.

TIP: nebo spíše POZOR! na schodech se nesmí jíst, svačit.

3. DEN (ČTVRTEK)
Den strávený na pláži.

4. DEN (PÁTEK)
Výlet do Neapole, na Vesuv a do Pompejí.

5. DEN (SOBOTA)
Den strávený na pláži.
JAK SE DOSTAT V ŘÍMĚ NA PLÁŽ?

6. DEN (NEDĚLE)
Je neděle. Metrem se dostáváme k Vatikánu. Vystupujeme ve stanici Ottaviano.

TIP: Pokud se nechcete tlačit mezi lidmi, přivstaňte si. Vyplatí se to.

Ve Vatikánu jsem brzy, a tak tu není tolik lidí. U pokladny si kupujeme lístky na kupoli do baziliky sv. Petra. Nejprve se dlouhými schody dostáváme na střechu chrámu, a poté úzkými schody vystoupáme až do kupole. Úžasný výhled stojí za to. Nejkrásnější výhled je směrem do centra Říma. Ale i výhled do papežových zahrad je překrásný.

Poté nás kroky nás vedou do baziliky sv. Petra. Vnitřek baziliky je krásně zdobený. Myslím, že každý, kdo vstoupí do baziliky zatají se mu dech. Architekti provedli úžasnou práci.

TIP: do vatikánských a římských bazilik, kostelů, katedrál byste měli mít zakrytá kolena a ramena.

Jelikož je neděle, ve 12 hodin žehná papež z okna všem přítomným na Svatopetrském náměstí.
Z Vatikánu se přesouváme k Andělskému hradu, s námi se tam přesouvá i celé vatikánské náměstí.
Andělský hrad se původně stavělo jako Hadriánovo mauzoleum. Měl by být spojen pomocí tajných chodeb s Vatikánem. Přes řeku Tiberu stojí stejnojmenný most.
Tímto mostem se dostáváme dál do centra Říma. Maličkými uličkami, kterými se pomalu ztrácíme i s pomocí mapy, se dostáváme na Piazza Navona. Uprostřed náměstí se rozprostírá Fontána čtyř řek. Fontána má uprostřed obelisk a v rozích jsou vymodelovány personifikace čtyř velkých světových řek – Nil, Ganga, Dunaj, Rio de la Plata.
Z rušného náměstí jdeme ještě k rušnějšímu Pantheonu. Kde dokonce čekáme frontu, abychom se dostaly dovnitř. To čekání za to určitě stálo.
Od Pantheonu pokračujeme ke Španělským schodům.

7. DEN (PONDĚLÍ)
Den strávený na pláži.
JAK SE DOSTAT V ŘÍMĚ NA PLÁŽ?

8. DEN (ÚTERÝ)
Před námi je poslední den v Římě. Metrem se dostáváme do stanice Ottaviano a vydáváme se opět  do Vatikánu, ale už jen na náměstí. Chvilku se zde zdržujeme a poté už odcházíme k Andělskému hradu. U hradu je malý parčík s malým trhem. Seženete tu asi nejlevnější suvenýry z celého Říma. A každý si vybere. Prodávají tu pohledy, obrázky, knihy, klíčenky, placky, hrnečky, tužky, … Skoro všechno, na co si vzpomenete.
Z parku jsme pokračovaly k Palace of Justice a přes most se dostáváme až na Piazza Navona k Fontáně čtyř řek. Odtud dál k Pantheonu. U Španělských schodů v malé restauraci Grano Frutta E Farina si kupujeme pizzu do ruky, a je asi ta nejlepší jakou jsem měla.
Tentokrát si na Španělské schody nesedáme, ale jdeme až nahoru ke kostelu Trinità dei Monti. Je odsud krásný výhled na celý Řím.  S krásným výhledem se na chvíli loučíme, a naše kroky míří do parku Villa Borghese. Tento renesanční park je nejkrásnější a druhý největší park v Římě. Prvně nás zaujaly sochy matematiků. Po krátké procházce se dostáváme až malému rybníčku s malým krásným chrámem z antiky. Pokud máte čas můžete se asi za 3 eura projet na lodičce.
Večer se vypravujeme na poslední procházku ke Koloseu. U Kolosea se dáváme po schodech nahoru, a malými uličkami se dostáváme až k San Pietro in Vincoli. V tomto kostelu je kus okovů, kterými byl spoután svatý Petr ve vězení, odkud ho podle Skutků apoštolských vysvobodil anděl, dostala podle legendy císařovna Aelia Eudocia na pouti do Jeruzaléma od tamního patriarchy Juvenala.
Zpátky u Kolosea se loučíme s celým Římem.

9. DEN (STŘEDA)
Poslední ráno v Římě. Z hotelu se vypravujeme raději dříve. Doprava v Římě moc nejezdí na čas. Na Termini se dostáváme včas a chytáme autobus, který jsme myslely, že nechytneme. A na Termini ještě chvíli zůstaneme. A tak se na letiště dostáváme 3 hodiny před odletem.

METRO
Jízdenka na metro stojí 1,50 Eur (100 minut).
Jezdí v intervalech 7 - 10 minut od 5.30 do 23.30 hod (o víkendu do 0.30 hod).

NA CO SI DÁT V ŘÍME POZOR
Nejíst před památkami. Pokud vás policista přistihne jak jíte u památek, můžete dostat velkou pokutu. Hlavně na Španělských schodech nejíst.
Musíte si shromažďovat všechny účtenky. Zní to velmi legračně. Ale pokud si neschováte účtenky i ze záchoda a přijde k vám policista, zjistí, že nemáte účtenku, můžete dostat pokutu.
Nekouřit na veřejnosti.
Nejezdit metrem načerno.
Při vstupu do kostela musíte mít zakrytá ramena a kolena.
Nedávat si na špagety kečup. Toto se pokládá za vyložené FÓPA, když si objednáte kečup ke špagetám.
Nespoléhat se na zelenou na semaforech. Italové mají takové pravidlo, zelená mohu jet, oranžová mohu stále jet, červená ještě kousek mohu popojet.
Musíte si hlídat své osobní věci. Pozor na zloděje, žebrající lidi a na ty kteří vám chtějí dát do ruky květinu nebo nějaký náramek, který posléze musíte zaplatit a bývají to většinou přemrštěné částky.
Nevybírat si v restauraci místo sami. Velmi jasné pravidlo. Nechte číšníka, aby vám sám vybral místo.
Nechodit z pláže do svého hotelu jen v plavkách.